3+1 kérdés, amit még a kiszervezés előtt meg kell tudnod válaszolni

Picture of Kovács Eszter

Kovács Eszter

Hivatalos Meta Blueprint minősítésű hirdetési szakértő

Ez a téma kifejezetten azok számára hasznos, akik a google és/vagy meta hirdetéskezelést (és en bloc a hirdetéskezelést) hamarosan kiszerveznék, vagy szakértő váltásban gondolkodnak. Az elmúlt évek saját tapasztalataiból összeírtam néhány fontos pontot, amit jó, ha átlátsz, mielőtt kiválasztod az együttműködő partnered. Várhatóan ahogy jön újabb tapasztalat, felismerés ehhez, úgy fogom bővíteni majd ezt a listát a későbbiekben.

De most: kezdjünk is bele!

1 - Miben fogjuk mérni az együttműködés sikerességét?

Miben lehet? Tesszük fel a kérdést reflecből, ugye? E-kereskedelem szegmensben leginkább ezekben szokták: ROAS, vásárlások konverziós értéke, vásárlások száma, webshoplátogatók száma, követőszám növekedése.

Ahogy azt olvasod, érzékeled is valószínűleg, hogy ezek a mutatószámok nem feltétlenül ugyanolyan priotiással rendelkeznek. És pont itt van a lényeg: lehet többféle prioritásod (elsődleges, másodlagos), sőt: ez akár negyedévről negyedévre még változhat is. Ami fontos: határozd meg azt az 1-et, ami az aktuális időszakban „A” PRIORITÁS lesz!

Sok ügyfél eleinte mindent is egyszerre akar mérni, így viszont könnyen bele lehet esni abba a csapdába, hogy elveszik a fókusz és végül egyik mutatószámnál sem lehet elérni a kívánt értékeket. Ezért fontos, hogy mindig legyen 1 fő prioritásod, a többi pedig másodlagos mérőszám / indikátor „fiókban” kapjon helyet.

💡 PRO TIPP: Webshopoknál többnyire a ROAS (Return On Ad Spend), azaz a megtérülés szokott mindenek felett állni. Ez az, ami leginkább megmutatja egy kampány hatékonyságát, így ez alapján is optimalizálunk.

2 - Mennyit “ér meg neked” a legfontosabb konverziód?

Ha már kiválasztottuk azt az 1 legfontosabb mutatószámunkat, akkor jöhet a következő lépés: mennyit vagyunk hajlandóak, vagy mennyit érdemes azért fizetni, hogy ezt elérjük.

Azaz ki kell tudnod számolni a beszerzési áraid, profitodat és egyéb költségeidet figyelembe véve, hogy maximum mennyit vagy hajlandó adni 1 konverzióért. Vagyis: 1 vásárlásért.

Így nemcsak te látod tisztábban, hogy “meddig nyújtózkodhatsz”, ami valljuk be, egy kulcsfontosságú kérdés, hanem (egy együttműködés kapcsán) nekem is segítesz ezzel, hiszen így látom, hogy “mikor kell lekapcsolnom egy adott hirdetésverziót nálad”, én is meddig mehetek el.

💡 PRO TIPP: Így számold ki a maximálisan költhető összeget 1 vásárlásra: vedd az átlagos rendelésed értéked (pl. 20.000 Ft), vond le belőle a költségeket (pl. 10.000 Ft), majd szorozd meg a hirdetésre szánható százalékkal (pl. 20%), így kapod a max. CPA-t (Cost Per Acquisition): 10.000 × 20% = 2.000 Ft.

3 - Türelmi idő a megtérüléssel

Nem meglepő módon az első kérdések között szoktam azt kapni ajánlatkérőimtől, hogy mennyi idő alatt várható tényleges megtérülés az együttműködésünkből.

A rövid válasz a szokásos „attól függ”. Az érdemi válaszhoz pedig hadd hozzak 2 példát:

Az egyik – a legszerencsésebb verzió -, amikor már amúgy is futnak folyamatosan hirdetéseid jó ROAS-sal, mert már korábban validáltad a terméked, tudod, hogy milyen ajánlatok / kampányok válnak be, azaz már volt nem 1 db véletlenül jól sikerült, hanem több tudatos hirdetésed is, ami látható profittal zárult.

Eljutottatok oda, hogy a hirdetéseket már nem te, vagy a csapatodon belül valaki intézné, hanem most szeretnétek szakértő kezekbe adni. Ebben a verzióban akár az első hónaptól tudunk magas megtérüléssel hirdetni, bőven túllépjük a nullszaldót.

Ám a valóságban inkább az a realitás, hogy míg korábban akár 3 hónap is elegendő volt ahhoz, hogy elérjük az első közös sikereket (magas ROAS, profittal zárjuk a hónapokat), addig manapság az a reális, ha 6 hónappal számolsz. Ugyanis:

Ma már nem elég „jó hirdetéseket csinálni”, vagy a technikai alap beállításokat elvégezni, hanem sokkal komplexebben kell látni a teljes vásárlási folyamatot. Egy jó hirdetéskezelő nemcsak a hirdetésekben segít, hanem abban is, hogy legyen egy, új vásárlók számára is könnyen követhető értékesítési folyamatod és ezt a jól felépített belsős rendszereid, háttérfolyamataid fogják adni.

A legtöbb esetben ez az e-kereskedelmi ügyfeleknél csak nagyon alapszinten van meg (egy konverzióra optimalizált termék oldal sablon, visszajelzések automatizálása, folyamatos aktualizálása a webshopnak, email marketing folyamatok, stb.). Éppen ezért, ahhoz, hogy a hirdetések is hosszú távon tudjanak magas profittal futni, ahhoz ezeket a rendszereket kell kiépítenünk közösen. És az bizony nem 1-2 hét.

Én személy szerint a hosszú távú együttműködésekben hiszek, az egyik fő mutatószám nálam (a számok mellett) a valódi ügyfél elégedettség, ezért én igyekszem mindig ilyen komplexen gondolkodni.

💡 PRO TIPP: számolj mindig reális megtérülési időkerettel. Az első lépés ehhez, hogy magad, vagy csapaton belül intézed a hirdetéseket és megszerzed az első mérföldköveket: első jól sikerült kampány, stabil CPA, következtetések az adatokból.

+1 - Közelgő kampány ötleteid, ajánlataid

Szeretem a proaktív ügyfeleket, akiknek vannak saját ötleteik és tudnak adatalapon döntést hozni. Úgy tudunk a leggördülékenyebben együtt dolgozni, ha a következő 3 hónapot már pontosan látod.

Azaz konkrétan tudod, hogy milyen ajánlatod lesz, az meddig fog tartani, milyen konkrét közönségszegmens számára készíted, reálisan tudod ütemezni az ezzel kapcsolatos saját feladataidat is. Így tudok én is az én részemmel időben elkészülni, illetve további segítséget, javaslatot adni ahhoz, hogy a lehető legtöbbet kihozzuk a kampányodból.

Tehát: az tökéletes, ha az előttünk álló negyedévet konkrétan megtervezted, az 1 éves távlatot pedig elég „nagyjából” látni. Az e-kereskedelemben, hirdetéskezelésben az egyik legnagyobb előny, ha gyorsan tudunk reagálni a változásokra és alkalmazkodni tudunk hozzájuk. Ezért a bevált stratégia az ügyfeleimnél ez szokott lenni.

💡 PRO TIPP: legyen egy saját sablonod a kampányaidhoz, csomagajánlataidhoz, termékbevezetéseidhez tartozó feladatok ütemezéséhez. Így gyorsabban tudsz tervezni és nem kell utolsó pillanatban kapkodnod.

Kérj cégedre szabott ajánlatot!

Töltsd ki az űrlapot és 3 munkanapon belül elkészítem a részletes ajánlatod.