(4 perc olvasási idő)
Ezennel útjára indítom azt a tartalom sorozatot, amely a marketing kampányok felépítéséről és annak minden részletéről szól. Mivel Instagramon elsöprő fölénnyel győzött ez a tematika, ezért ennek több részt is szentelek. S mivel ez lesz az első rész a sorozatban, így szeretnék az elejéről indulni, hogy biztos alapokra építkezhess!
Ennél fogva egyébként lesz olyan tartalom is a kampány felépítés témájában, amely inkább kezdőknek lesz hasznos, de olyan is, amely már haladó szintű. Ahogy megszokhattad, minden blogcikk elején van egy agenda rész, ahol a legfontosabb támpontokat látod, amiről az adott cikk szól, így könnyen eldöntheted, hogy melyik rész lesz számodra épp mérvadó.
Ezzel a “hogyan kampányolj eredményesen, de mégis szerethetően?” tartalom sorozattal a következő a célom: szeretnék segíteni az egy személyes vállalkozóknak, illetve azoknak, akik nehezített terepen vállalkoznak (alkalmazotti állás, vagy épp gyerkőc(ök) mellett), hogy tudatosabbak lehessenek az értékesítésben, marketingben és nem utolsó sorban, hogy sikerélményük legyen a vállalkozásuk fejlesztésének útján.
A tartalomból:
Mi az a kampány?
Szerintem indulásként beszéljük azt át, hogy mi is az a marketing kampány, hogy egy egységes definíciónk legyen róla, ugyanazt értsük alatta. 4 fontos támpontot tudok neked itt kiemelni e téren: az egyik, hogy van konkrét eleje és vége! Ez egy nagyon fontos és megkérdőjelezhetetlen része egy kampánynak.
A második, hogy egy adott témára összpontosítunk ez alatt, vagyis: nem kalandozunk el, mert az a kampány eredményességét csorbítja! Ezt szokták sokan elrontani, nem akarnak “sokak” lenni a közönségük számára, nem akarnak mindig ugyanarról beszélni, vagy csak nem dolgozzák ki eléggé, hogyan lehet akár hetekig ugyanarról, más kontextusban, más szemszögből, változatosan kommunikálni.
A harmadik és negyedik fontos jellemzője egy kampánynak, hogy egy komplex kommunikációs stratégiára épülő rendszer, ahol több csatornán is egységesen kommunikálunk ugyanarról.
Én többször is használom a “kampány” szót a hirdetéskezelés miatt és simán lehet, hogy amikor erről beszélek, akkor te esetleg mást értesz alatta. A Facebook hirdetésekben is többször előkerül, hiszen a hirdetések tulajdonképp egy hierarchikus “gépezet” szerint épülnek fel, amelynek a legmagasabb alkotóeleme a kampány. De ez kicsikét más téma, erről részletesebben a mini kurzusban tanulhatsz.
Milyen előnyökkel jár egy kampány?
Ha egy kicsit messzebbről szeretném megfogni ezt a kérdést, akkor onnan indulnék el, hogy nagyban segíti az egész éves kommunikációs terved elkészítését, ugyanis ezek a kampányidőszakok fognak keretet adni hosszú távon az online jelenlétednek. Így ha egy például hosszú távon tervezel és előre beírod magadnak, hogy neked fixen mikor vannak a legfrekventáltabb időszakaid egy adott évben, amikor érdemes kampányolni, akkor az egyik lényeges részt már ki is pipáltad! (Erről részletesebben lentebb olvashatsz még.)
Ezután pedig csak ki kell pótolnod azokat az “üres részeket”, ahol épp nem kampányolsz. Ennek is megvannak a saját taktikái, praktikái, hogy miket lehet az “üres járatokban” csinálni, hogy hosszú távon ebből is profitálj, de az egy másik téma.
A 2 legnagyobb, konkrét előnye a marketing kampányaidnak ezek lehetnek:
1. egy adott időben egyszerre nagy figyelem irányul a márkádra, vállalkozásodra (termékedre, szolgáltatásodra), ezáltal nagy eséllyel kerülsz számodra releváns célközönség elé
2. rövid idő, vagy konkrét behatárolt idő alatt kereshetsz egyszerre sok pénzt (éppen ezért érdemes egyébként ezeket a kampány időszakokat nagyon tudatosan behatárolni, hogy tudd, mikor hajlandó a leginkább a célközönséged tágra nyitni a pénztárcáját és neked az év melyik időszakában van szükséged nagyobb összegre egy szakmai vagy épp egy privát projekt miatt).
Ennélfogva tehát milyen célokat fogalmazhatsz meg a marketing kampányaid kapcsán, mielőtt elindítod őket? Segítek:
- egy adott időszak végéig x egység bevétel elérése
- egy adott időszak végéig x jelentkező egy bizonyos szolgáltatásodra, vagy x vásárlás egy bizonyos termékből
- egy adott időszak végéig x új email feliratkozó
- egy adott időszak végéig egy bizonyos termék(kategória) kisöprése, hogy helyet csinálj a raktárodban
- egy adott időszakban eltered a figyelmet a konkurenciáról.
Milyen időszakban érdemes kampányolni - ezt hogy döntöm el? Hogy lehet kitűnni, ha a konkurencia is akkor van fókuszáltan jelen?
Nemcsak üzleti tervezés, hanem marketing tervezés szempontjából is az év eleje egy kiváló időszak arra, hogy hosszú távra tudj tudatosan tervezni. De! Ne ijedj meg, ha te még nem végeztél, nem csináltál ilyet, vagy egyszerűen még nem jutottál el a végéig. Az már önmagában előrelépés, ha eldöntöd, hogy most előre tervezel bizonyos időszakokat és egyébként is embere válogatja, hogy mennyi időre előre szeretünk tervezni, valakinek az komfortos, reális és belátható, ha maximum a következő negyedévet látja pontosan (én is inkább ezt a tábort erősítem). Ám akadnak szép számmal olyanok is, akik pontosan tudják, hogy 3-5 év múlva ilyenkor mi lesz a következő lépés.
Hogyan hogyan tervezd meg az online tartalmaid stratégiáját, arról ebben a blogbejegyzésemben írtam korábban, ez is adhat segítséget ehhez. Viszont ami biztos, hogy mindenképp hívd segítségül a memóriádat, statisztikáidat és a kampány időszakaid betervezéséhez indulj ki korábbi tapasztalataidból: voltak-e korábban érezhetően erősebb időszakok, amikor többen kerestek meg, vagy többen keresték fel a webshopod, melyek ezek a frekventált időszakok, mikor van nagyobb kereslet a termékeidre / szolgáltatásaidra?
Ezen kívül pedig érdemes időközönte csekkolni a legrelevánsabb konkurenciáidat: csak annyira, hogy tisztában légy azzal, ők pl. az előző évben mikor, mit és mennyi ideig kampányoltak? Mely időszakban voltak ők aktívak? Akár a social media posztokat, akár a hírleveleket előkutatva ezt könnyen meg tudod nézni!
És hogy hogyan lehet kitűnni akkor, amikor a konkurencia is nagyon nyomul? Akár úgy, hogy ha te nem is terveztél akkorra kampányt, amikor ő, egy mini kampánnyal elejét veheted annak, hogy minden figyelem rá irányuljon. Előtte azonban érdemes azzal tisztában lenni, hogy ő mit kínál, te mit tudsz adni és milyen pluszt érték rejlik a te “cuccod”-ban, ami a konkurenciának nincs. Ez lehet egy plusz checklist, korábbi webinár felvétel, kupon, bónusz, bármi, ami emeli az értékét a szolgáltatásodnak.
Milyen kampány fajták vannak?
Hogy milyen kampány fajtákban gondolkodhatsz, ahhoz írok néhány példát és biztos vagyok benne, hogy egyszerre több lehetőséget is találsz magadnak:
- bevezető (valami teljesen új, vagy kibővített, átstrukturált, aktualizált stb.)
- kivezető (valami többé már nem elérhető - készletkisöprés webshopoknál)
- konkurencia elleni mini kampány (amikor az a cél, hogy kevesebb figyelem irányuljon rá)
- szezonális ajánlat (bizonyos ünnepekre, frekventált időszakokra felülni, amikor tudod, hogy nagyobb a kereslet adott időszakban, pl. év elején time management kurzusok, nyáron fagyi)
- megváltozott gazdasági / társadalmi igényekre reagálni (pl. amikor a KATA adórendszert radikálisan módosították 2022 nyár végén, akkor rengeteg könyvelő, adószakértő tartott ingyenes, vagy jelképes összegért edukatív webinárokat)
Ez az 5 féle kampány talán a legelterjedtebb és ezeket olvasva biztosan beugrik néhány, amivel te is találkoztál.
Szívből remélem, hogy a “hogyan kampányolj eredményesen, de mégis szerethetően?” tartalom sorozat első cikkéből is tudtál inspirációt, ötletet meríteni, de már a második részt is olvashatod itt: Megvan már miről kampányoljak, de mi a következő lépés? 🙂