(3 perc olvasási idő)
A marketing feladataid között az egyik első számú tennivalód a célközönséged pontos meghatározása, adott esetben finomítása. A kampányaid klasszisokkal jobban tudnak teljesíteni akkor, ha pontosan ismered a célcsoportod rezdüléseit! És itt most nem a tipikus hány éves / hol lakik / mivel foglalkozik típusú demográfiai kérdésekre akarok kitérni, hanem ennél a célközönséged egy sokkal mélyebb megértésére.
Ha erre elegendő időt és energiát szentelsz, az nemcsak a célcsoportoddal való kapcsolódásaidra, interakciókra fog kihatni, hanem a bevételed növekedésére is!
A tartalomból:
Hogy határozzam meg a konkrét célközönségemet? Honnan induljak el?
Onnan indulok ki, hogy már tisztában vagy a sokat emlegetett buyer persona, és ideális ügyfél fogalmával és talán már kicsit meg is untad, hogy olyan kérdésekre kell választ találnod, hogy hány éves / hol lakik / milyen a kapcsolati státusza, stb.
Persze nem azt mondom, hogy baj, ha ezt tudod a célcsoportodról, de azért ez még csak az a része a jéghegynek, ami kilátszik a vízből, amit mások is láthatnak. Ám, ha tovább akarsz menni és igazi eredményeket szeretnél, akkor ennél jóval mélyebbre kell merülnöd!
Feltételezem, hogy már van némi tapasztalatod arról, hogy kivel szeretsz és kivel tudsz igazán gördülékenyen együttműködni. Nagyjából őket (igen, nyugodtan nevezd őket a nevükön) érdemes, mint ideális célcsoportot elővenned.
Ha nincs még kialakulva nálad, vagy nem volt még igazán olyan ügyfeled, vásárlód, akit példaként tudnál említeni, akkor is biztosan van egy olyan kép a fejedben, hogy mi jellemzi a számodra optimális célközönséget.
Ezentúl pedig simán előfordulhat, hogy a vállalkozásod növekedési szakaszában, vagy a termék-, vagy szolgáltatáspalettád megváltoztatása miatt a célközönségedet is módosítanod kell. Ez egy teljesen természetes folyamat!
Bármelyik szakaszban is légy, megéri egy kis időt és energiát fordítani a célcsoportod mélyebb megismerésére. A fentiek egy jó kiindulópontot adhatnak, nézzük meg, hogyan tudsz tovább menni:
Hogyan használhatom a célközönségemről gyűjtött info.-kat a marketing folyamataimban?
Érdemes már most elkezdened egy olyan táblázatot (vagy bármilyen (digitális) doksit) vezetned, amiben elkezded leírni, összefoglalni a célcsoportodra jellemző dolgokat:
- mik azok a visszatérő elakadások, amiken nem tud egyedül átlendülni?
- mik azok a belső tévhitek, amik nem engedik átlendülni ezen a holtponton?
- mik azok a konkrét élethelyzetek, amiket el szeretne érni?
- mi befolyásolja abban, hogy elérje ezeket a vágyakat?
- hogyan tudnád leírni 1 átlagos napját, mi történik vele?
- milyen streaming szolgáltatót használ és ott konkrétan milyen filmeket néz?
- mik azok a célok, amiket még nem ért el, de a te terméked/szolgáltatásod tud ebben segíteni?
- hogyan tud pontosan segíteni a te terméked/szolgáltatásod ebben?
Ezeket a kérdéseket még mindig lehet tovább cizellálni, de ha már csak a fentiekre összeírsz kérdésenként 15-20 válaszlehetőséget, már lesz miből megírni az aktuális kampányod
- landing oldalát
- utánkövető emaileket, hírleveleket
- kampányod alatti social posztokat
- hirdetési szövegeket!
Honnan szerzed meg ezeket az info.-kat a célcsoportodtól?
Úgy, hogy kommunikálsz velük a következő formában:
- story matricák használatával (válaszopciós, nyitott kérdéses, szavazás)
- konkrét kérdőívek kiküldése hírlevélben
- privát beszélgetések elindítása a social felületeiden
- korábbi vásárlók / ügyfelek utánkövetése.
Nem bonyolult feladatok ezek, csak tudatosan kell rájuk figyelni!
Mi alapján szegmentáljam a célközönségeimet?
Rengeteg féleképpen megteheted, hogy bizonyos szempontok alapján szegmentálod a célközönségedet. Leggyakrabban a következők szerint szoktuk:
- tudatossági szint alapján
- adott probléma / akadály / konkrét elakadás alapján
- viselkedés alapján (hírlevelekben nagyon eredményesen tudod alkalmazni)
- életciklus alapján.
Részletesebben az első opciót fogjuk megnézni:
Hogyan tudod szegmentálni tehát tudatossági szint alapján a célközönségedet? Pl.:
1.szegmens: azt se tudják ki vagy, most látnak először, de demográfiai / érdeklődésük szempontjából hasznos lehetsz / lehet a terméked / szolgáltatásod nekik
2.szegmens: ismer, követ, még nincs fent az email listádon, még nem fáj neki annyira, később jó lehetsz neki
3.szegmens: már egyre jobban fáj neki a probléma, fókuszáltabban keresi a megoldást
4.szegmens: azonnal kell neki valami, ami megoldja a problémáját, mivel győzöd meg, hogy te / a terméked / a szolgáltatásod a megfelelő eszköz ehhez
Milyen eszközöket vethetsz be az egyes szegmenseknél a meggyőzéshez?
1.szegmensnek: meglévő tartalmakat / korábban jól működő posztokat. A cél, hogy legyen fogalma arról, miben segíthetsz neki és miben vagy más, mint a többi.
2.szegmensnek: segíteni neki bekategorizálni, hogy nálad ez a termék / szolgáltatás akkor jó, ha itt tart, ez meg akkor, ha már itt tart.
3.szegmensnek: a megoldásról beszélni, az ő félelmeiről, vágyairól, élethelyzetéről, itt használd bátran a fentebb említett táblázatot.
4.szegmensnek: USP (=Unique Selling Proposition, azaz miben emelkedsz ki a többiek közül), social proof, vélemények, visszajelzések, esettanulmányok.
Mi van a Meta hirdetésekkel? Ott hogyan használhatom a célközönségeket?
A Meta hirdetéseknél is érdemes alapvetően a fentiekből kiindulni, logikusan, úgymond józan paraszti ésszel. Viszont ahhoz, hogy tényleg jól tudjanak teljesíteni a hirdetéseid, ahhoz nem árt tisztában lenni azzal, hogy technikailag hogyan tudod csoportosítani a célközönségeket a Meta hirdetéskezelőben.
Ehhez már a 2023. júliusában frissített online kurzusból is tudsz tanulni.
Azzal mindenképp érdemes tisztában lenned, hogy ha soha nem hirdettél még korábban, vagy elhanyagolható mennyiségben és ideig, akkor az elején érdemes olyan célközönségeket választanod, amelyekben több 100 ezer, vagy milliós nagyságrendű közönség van. (Ezt a hirdetés sorozat szinten a becsült elérésnél láthatod.)
Ugyanis annyira kifejlett már a Meta algoritmusában a gépi tanulás, hogy sokkal könnyebben tud dolgozni azokkal a célközönségekkel, amelyekben egyszerűen több ember, nagyobb halmaz van.
Ergo, ha szeretnél majd a későbbiekben remarketing közönséget is használni, azaz olyan célcsoportot, akik konkrétan jártak egy-egy fontos landing oldaladon, vagy megnéztek egy hasznos videódat, vagy követőid a social felületeiden, akkor érdemes minél több forgalmat terelned ezekre a felületekre, hogy minél nagyobb célközönséget tudj majd megcélozni később a konverziós célú hirdetéseidnél.