(3 perc olvasási idő)
Miért fontosak a Google Analytics-ben fellelhető adataid? Mit tudsz velük kezdeni és hogy függ össze ez a Facebook hirdetésekkel?
Az ügyfeleimmel való közös munka során is rendszerint előkerül, hogy több szoftverből vetjük össze az adatokat a havi kiértékelő meetingek alkalmával, hogy magunkat is és a rendszereinket is ellenőrizni tudjuk.
Túlnyomórészt az ügyfél hozza az általa látott adatokat pl. a weboldalán, vagy email marketing szoftverén keresztül, én pedig hozom azokat az információkat, amiket a Facebook hirdetéskezelőből, illetve a Google Analytics-ből nyerünk ki.
Sokszor ugyanis ezek az adatok nincsenek “pariban” egymással! Hogy miért van ez és mit tehetsz azért, hogy jobban megértsd és használni is tudd ezeket a fontos info.-kat, ahhoz mindenképp érdemes tovább olvasnod!
Már csak azért is, mert ha jól gondolom, Te is olyan (kis)vállalkozó vagy, aki szereti érteni, hogy mi történik körülötte, mi miért történik és hogy tudunk tényeken alapuló, pontos információkat kinyerni ahhoz, hogy megalapozott döntéseket tudjunk hozni a marketing terveinket illetően.
💡 2023. július elsejétől a korábbi Universal Analytics már nem dolgoz fel adatokat, hanem onnantól kezdve az új adatok már a Google Analytics 4 tulajdonba fognak áramlani.
A tartalomból:
Miért fontos, hogy be legyen kötve a weboldalamhoz a Google Analytics?
Sajnos még mindig gyakori hiányosság 2023-ban is az egyéni, mikro- és kisvállalkozók körében, hogy nincs (jól) összekötve a weboldal a Google Analytics fiókkal. A legtöbb esetben nem azért, mert nem szeretnék, hanem nem mert nem ismerik a felületet, ergo emiatt gyakran lövésük sincs, hogy mire is használhatnák.
Pedig az Analytics-ben lévő elemzéseket legalább olyan időközönte volna érdemes csekkolni, mint ahogy a social felületek elemzési adatait!
Azért érdemes ezt a platformot is bevenni a legalább havonta kiértékelendő felületek közé, mert itt egy teljes képet kapsz arról, hogy adott időszakban mikor, melyik csatornádról érkezett forgalom és ami a legfontosabb, honnan érkezett a legtöbb konverziód:
- Social felületek (Facebook, Instagram, Pinterest, Linkedin oldalak)
- Facebook hirdetések
- Google hirdetések
- Hírlevelek, email automatizmusok
Az utolsó alkalmazotti munkahelyemről az volt az egyetlen jó tanács, amit elvittem magammal: “1 ajánlat nem ajánlat, kérjünk többet (legalább 3-at), hogy össze tudd vetni őket és teljesebb képet kapj a piacról, reális árakról”. Ugyanez a helyzet akkor, amikor adatokat elemzünk pl. a havi kiértékelő és tervező meetingek alkalmával az ügyfelekkel. Mindig érdemes megnézni több platformot, ki mit lát és az alapján levonni a következtetéseket:
- melyik téma / blogcikk / podcast epizód hozza a legtöbb forgalmat a weboldalra?
- melyik kulcsszó hozza be a legtöbb érdeklődőt a landing oldalra?
- és honnan érkeznek a vásárlók, milyen régóta vannak a listánkon?
Miért nem egyeznek az adatok sokszor a Facebook hirdetésekben és a Google Analyticsben?
Ennek legfőbb oka, hogy más időablakokban / hozzárendelési modellekben számol egyik és másik platform. Mit jelent ez és mik azok a hozzárendelési modellek? Elmagyarázom máris egy példán keresztül.
Képzeld el a vásárlói útvonaladat a következőképp: egy potenciális érdeklődő találkozik valamelyik organikus Facebook, vagy Instagram posztoddal. Majd megjelenik előtte a hirdetésed is ugyanezen platformokon, néhány nap elteltével már le is kattintja, majd landol is weboldaladon és létrejön a konverzió. (Bárcsak ilyen könnyen jönne, ugye?)
Minden egyes ilyen érintkezési pontot érzékel a Facebook és az Analytics is.
Érintkezési pontok lehetnek például a hirdetések megjelenése már, vagy annak lekattintása, illetve a hirdetésed által a weboldaladon lévő látogatás.
Konverzió pedig nemcsak vásárlás lehet, hanem akár kosárba helyezés, vagy szolgáltatóknál ingyenes csali letöltés, vagy pl. regisztráció is.
A Facebook pl. 7 napos kattintással számol, azaz, ha valaki lekattintja a hirdetésedet és 7 napon belül konvertál, akkor azt látni fogod a hirdetéskezelődben! Ezzel szemben az Analytics máshogy számolja az érintkezési pontokhoz társított konverziókat, ezért van az, hogy nem egyeznek sokszor a számok.
Milyen adatokat láthatok a Google Analytics fiókomban, amit akár a következő kampányaim tervezése során felhasználhatok?
Pontosan ezért fontos, hogy megismerkedj az Analytics-szel, hogy az előtted álló időszakot a tényleges és friss információkból, adat alapon tudd meghozni! Ha tudatosan szeretnéd megtervezni a marketing aktivitásodat, akkor ez az egyik legjobb eszköz arra, hogy ebben segítsen számodra!
Többek között olyan információkat is megtalálsz, mint pl.: melyek a legolvasottabb aloldalaid, legkelendőbb termékeid adott időszakban, mikor / mennyi (új) látogatód érkezik, ők mennyi ideig maradnak a weboldaladon, sőt, melyik forrásból érkezik az a közönség, aki a legtöbb ideig marad a weboldaladon.
Ezáltal olyan fontos döntéseket tudsz meghozni, mint pl.: melyik csatornára érdemes a legtöbb energiát és időt fektetned. Ugye Te sem szeretnél feleslegesen és eredménytelenül tartalmat gyártani mindenféle konkrét visszajelzés és koncepció nélkül?
Vagy például megismerheted a célközönséged demográfiai adatait, az érdeklődési körükre is találsz információt, aminek segítségével lesz egy képed arról, milyen jellegű kommunikációt érdemes folytatnod a fizetett hirdetéseidben, vagy akár az organikus posztjaidban. Ha pontosabban meg tudod fogalmazni az ő élethelyzetüket, problémáikat, sokkal inkább lesznek elkötelezettek irántad, és őket könnyebben vezetheted a vásárlás felé.
Illetve, ami még szintén nagyon fontos, pásztázhatod azt a felhasználói útvonalat, amelyen keresztül érkeznek a vásárlásaid, megrendeléseid. Így pontosan láthatod, hogy milyen érintkezési pontokon keresztül jutnak el hozzád az érdeklődők, s ha tisztában vagy ezzel, akkor sokkal tudatosabban is segíthetsz nekik, növelve ezzel nemcsak a bevételeidet, hanem az elköteleződést is irántad!