(3 perc olvasási idő)
Gondolom nem először kerül elő ez a típusú kérdés a gondolataidban! Hiszen te is szeretnél idő- és energiahatékonyan, de eredményesen tartalmat készíteni!
Ebben a bejegyzésben azt az 5 lépést mutatom meg, hogyan tudod ezt magadnak is kitalálni, a cikk végén pedig azt is elárulom, hogy én milyen stratégiát használok a fenntartható tartalom gyártáshoz!
Szóval érdemes rá szánnod ezt a néhány percet!
A tartalomból:
1. lépés: Milyen célból készítesz tartalmat?
A célok tisztázásáról már az idei első blogcikkemben is írtam, amiben arról olvashatsz, hogyan tudod a 2023-as tartalom stratégiádat felépíteni úgy, hogy az valóban téged szolgáljon! Nem akarom ugyanazokat a gondolatokat ismételni, így ide csak azt hoznám be, hogy mi lesz az az 1 konkrét cél, ami miatt pl. a következő 3 hónapban te jelen szeretnél lenni online.
Új ügyfeleket, vásárlókat szeretnél? Netán most nem ez foglalkoztat már, hanem inkább az, hogyan tudsz folyamatosan új érdeklődőket gyűjteni, akiknek később kiküldheted a frissített szolgáltatás listádat, vagy épp az új termékcsomagokat?
Ez legyen egyértelmű és világos, különben csak – nem akarlak elkeseríteni, de – felesleges időpazarlás lesz a tartalom gyártással foglalkozni! A social media platformok, podcast, rendszeres hírlevél mind jó felület a potenciális érdeklődők gyűjtésére és a régebb óta követők figyelmének fenntartására.
Nem meglepő, hogy akik már a meglévő közösséged tagjai, sokkal több időt töltenek pl. a weboldaldon böngészve, mint aki más forrásból, vagy az újonnan érkezett “lepattanók”. Nagyon érdekes tényeket lehet kiolvasni pl. a Google Analytics elemzéseiből, amely alapján egyértelműen láthatod, hogy mit szeretnek igazán az oldaladon a látogatók, hol, mennyi időt töltenek. Ez az egyik legjobb visszacsatolás és a leghasznosabb eszköz a tartalom tervezéshez!
2. lépés: Milyen mutatószámokat fogsz figyelni?
Alapvetően abból érdemes kiindulnod, hogy mi lesz a végső célod? Ha azt tűzted ki, hogy 1 hónapban szeretnél 10 új vásárlót, akkor ne azért keseredj el, mert a követőid száma viszont nem nőtt túlságosan ebben az időszakban!
Határozz meg magadnak, az előzetes célod alapján elsődleges és másodlagos mutatószámokat és tartsd is magad ahhoz, hogy valóban ezek alapján értékelsz ki egy-egy időszakot! Ne vidd el a fókuszt erről!
Ilyen konkrétumokban érdemes gondolkodni, amikor ezt a célt kiválasztod, pl.: új blog olvasók száma, átlagosan, mennyi időt töltenek a honlapon, social platformokon mentések, kommentek, dm-ek, profilfelkeresések száma, vagy épp ha az email marketingre fekszel rá idén, akkor a megnyitási arány, vagy épp a kattintások aránya és abból mennyi konverzió érkezik.
3. lépés: Milyen tartalomtípust, esetleg új csatornát fogsz kipróbálni?
Ha rendszeresen végzel ilyen jellegű kiértékeléseket, mint amiről a 2. pontban beszéltünk, akkor az előzetes tapasztalataid alapján azt is meg tudod mondani, hogy te konkrétan mit várhatsz el egy adott platformtól. Vagyis, konkrétan milyen felületekre és tartalomtípusokra érdemes koncentrálnod: hol a legaktívabb a közösséged, hol éred el a legkönnyebben őket, hol kapsz visszajelzéseket? Mi az, ami korábban neked (!) bevált?
Emellett mindig érdemes figyelemmel kísérni, ha nem is vagy benne napi szinten, de időközönte követni olyan oldalakat, ahol mindig kaphatsz új információt az aktuális trendekről. Gondold át, hogy az mennyire passzol a te profilodhoz, személyiségedhez? Nem kell azonnal felülni rá, senki nem kényszerít! Épp ezért ne hagyd, hogy a társadalmi nyomás befolyásolni tudjon e téren!
Amit viszont érdemes: mindig kipróbálni valami olyat a tartalom készítésben, amit korábban még nem próbáltál! Egyrészt, neked is sokkal szórakoztatóbb és “komfortzónából kilépős” érzést hoz (ami mint tudjuk a fejlődés vezet), másrészt pedig sokkal változatosabb és érdekesebb is lehetsz így a közösséged számára. Valamint azt az érzést kelted bennük, hogy mindig képes vagy megújulni és rugalmasan haladni előre.
Nem kell egyébként itt sem óriási ugrásokra gondolni: csináld meg az első Reels videódat, szerepeljen az arcod egy videóban, uram bocsá’, készítsd el az első élő videódat! Hajrá, menni fog!
4. lépés: Mik azok a TOP témák, amelyeket a leginkább kedvel a célközönséged?
Itt megint csak visszatérünk a folyamatos kiértékelés fontosságához! Ugyanis, ahhoz, hogy erre a kérdésre egzakt, tényszerű választ tudj adni, ezt a visszatekintést muszáj megtenned időközönte!
Bizonyára már neked is kiderült, hogy mik azok a fő témakörök (pillar content-ek), amikről hitelesen tudsz beszélni, ebből konkrétan melyik fő téma, vagy azokon belül al téma az, amit a leginkább kedvel a célközönséged.
Ne félj kísérletezni és objektíven tekinteni a visszajelzésekre! Figyeld meg, melyik posztodat mentik le a legtöbben! Ezek lesznek a TOP edukatív tartalmaid. Melyik az a tartalom, amihez a legtöbb kommentet kaptad? Ilyen jellegű témákat használhatsz akkor, ha a kapcsolódás, aktivitás növelése a célod! De jolly joker tartalom a “hogyan…” típusú kontentek is. Ami pedig látványosan bejön, arról a témáról készíthetsz tematikus poszt sorozatot is!
Ám nemcsak a konkrét témáidat érdemes átvizsgálni, hanem a tartalomtípusaidat is! Ami bevált, azt vidd tovább bátran, de próbálj ki újakat is sztoriban és hírfolyamban egyaránt! Pl. lényegretörő, sokatmondó statikus (1 képes) posztok; kifejtős, edukatív lapozós posztok; inspiratív Reels videók.
5. lépés: Fenntartható tartalom gyártás - Megmutatom, én hogyan csinálom!
Ha megvannak a TOP témáid egy adott hónapra, és megvan a priorizált platform is, ahol elsődlegesen megjeleníted a tartalmat, akkor egyből gondolkozz el azon, hogyan tudod azt a lehető legegyszerűbben más platformokon is – a sajátosságait figyelembe véve (képarányok, népszerű tartalomtípusok) – megjeleníteni.
Én pl. ezt úgy csinálom idén, hogy a havi 2 blogcikkem alapján Instára és Facebookra is legalább 2-3 posztot tudok készíteni különböző típusokban (statikus, lapozós, Reel) 1 blogcikkre vetítve. Illetve Pinteresten is hasonlóképp. Apropó! Követsz már ott is? Ha még nem tetted, katt a gombra és figyeld ott is a rendszeres tartalmakat! Köszi, ha ennyiben támogatod az én tartalom gyártásomat! 🙂
Miért lesz ez jó? Egyrészt érezhetően időhatékony! Sokkal nagyobb eséllyel találkozik a közösséged egy-egy hasznos meglátásoddal (hiszen tudjuk, hogy organikusan nem minden poszt jut el hozzájuk). Nem őrülsz bele az állandó tartalom gyártásba és az új ötleteken való agyalásba! Ráadásul sokkal tudatosabb és eredményesebb is, a “kevesebb több” elvén.