(6 perc olvasási idő) – Vendégszerző: Beke Kitti
Hogy jól teljesít-e a webshopod, és azon belül is az egyes konkrét termékoldalaid, az egyszerűen megmondható, mivel objektíven mérhető.
Az eredmény egy számszerű adat, a konverzió pedig egy arányszám (egy százalékos érték), ami azt mutatja meg, hogy az összes lehetőséghez képest ez az eredmény hányszor teljesült.
Így tudod kiszámolni:
konverziók száma / összes látogató száma x 100 = konverziós arány (%)
Tehát például eredmény a havi 200 vásárló az xy termékre. Konverzió pedig a 2,7%, hogy a termékoldalra látogatók 2,7%-ából lett végül vásárló. Visszafelé számolva: 200 / 2,7% = 7.407 látogató volt azon a termékoldalon.
Ha tehát szeretnél több eladást (konverziók száma), akkor két feladatod van:
1. növelni a termékoldal forgalmát (látogatók száma)
2. növelni a konverziós arányt
Ez utóbbiban fogok most segíteni, igényes értékesítési rendszerek és weboldalak tervezési és kivitelezési tapasztalataival a hátam mögött.
A tartalomból
Előnyök bemutatása
A leggyakoribb hiba, amit látok, hogy nincs felépítve az üzenet és a tulajdonságokon van a fókusz, az előnyök felsorakoztatása pedig teljesen hiányzik a termékoldalról.
Az ajánlat valódi értékét azzal tudod demonstrálni, ha a látogató számára le tudsz festeni egy képet arról, miért fontos az ő életében ez a téma, mi változik, ha elkezdi használni, és hogyan lesznek a mindennapjai jobbak, könnyebbek, boldogabbak, sikeresebbek, egészségesebbek, [illeszd be a saját példádat].
Az előnyök bemutatása azért is hasznos, mert általuk empátiát tudsz mutatni. Ha a látogató azt érzi, hogy megérted őt, akkor egyúttal azt is fogja érezni, hogy benned megbízhat. A bizalom pedig, mint tudjuk, a vásárlási döntés elengedhetetlen eleme.
Ügyfelem, Szeretve aludni minden termékoldalán egységesen helyet kapott egy blokk, ami vitathatatlanul vonzó előnyöket sorakoztat fel, miközben tele van empátiával. (Forrás: https://szeretvealudni.hu/termek/jobb-alvas-a-temperamentum-es-szenzoros-profil-megertesevel)
+Tipp: A “na-és-aztán?” teszt. Úgy tudsz eljutni az előnyökig, ha az állításaidat mindig követi egy “Na és aztán?”. Ha erre válaszolsz, akkor közelebb kerülsz ahhoz, hogy az a tulajdonság vajon mit is jelent.
Például: ha egy tortás azt írja “minden elképzelést megvalósítok”. Az olyan semmilyen. Na és aztán? Miért jó ez nekem? Erre jöhet egy olyan válasz, hogy “neked ez azért jó, mert így te leszel a legszuperebb nagymama a világon, amikor az unokád meglátja a tortát”.
Szállítási és fizetési információk
Ne a kosár vagy a pénztár oldal legyen az első, amikor a vásárló találkozik a szállítási és fizetési feltételekkel! Ha így teszel, azzal sok elhagyott kosarad lesz.
A termékoldalon tüntesd fel
– a fizetési opciókat. Nem mindenki bízik a bankkártyás fizetésben, így őt elveszítheted, ha nincs átutalásos lehetőség.
– a szállítási díjakat. Egyre gyakoribb összehasonlítási alap, hogy kinél mennyibe kerül a szállítás.
– visszaküldési irányelveket. Igen, tudjuk, ez benne van az ÁSZF-ben, de legyél te az a webshop, aki figyel a felhasználói élményre és jó előre tájékoztatod a vásárlót.
– várható kiszállítási időt (erre lentebb linkeltem egy bővítményt). Mivel kevés webshop alkalmazza, ezzel ráadásul ki is tudsz tűnni a versenytársak közül
Illetve minden olyan infót tegyél jól látható helyre (optimálisan a kosárba rakom gomb közvetlen közelébe), ami a te vásárlóidnál befolyásolja a döntést, más szóval: ami előre tudja mozdítani a bizalmat.
Válaszold meg jó előre a kérdéseket, amik felmerülnek a vásárlóban. Sőt, azokat is, amikről még nem is tudja, hogy érdekli!
Kedvenc jó példám erre az About You, ami feltételezem, neked sem újdonság. De vajon megnézted már marketing szemmel? Pontosan tudják, hogy a vásárlóiknak fontos, hogy
– fizethetnek utánvéttel
– ingyenes a szállítás és a visszaküldés is
– 90 napot biztosítanak a jogszabály szerinti 14 helyett arra, hogy meggondold magad
Ez egy demó (bemutató) oldal képe, ahol tök jól látszik a becsült kiszálltási idő. Forrás: https://www.pluginhive.com/product/estimated-delivery-date-plugin-woocommerce/
+Tipp: Manapság a vásárlók 66%-ánál alap elvárás az ingyenes szállítás. Az ingyenes szállítás a statisztikák szerint átlagosan 20%-kal is növelheti a konverziót! Senki nem szeret extra díjakat fizetni, mert lehúzásnak érződik, bármennyire is megalapozott. Inkább építsd be az árba és legyen magasabb a termék alapára.
Célközönség fókuszú szöveg
A termékoldalad szövegének azokhoz kell szólnia, akiket meg akarsz szólítani, akiket vásárlásra akarsz motiválni: a célközönségedet. Ha őket figyelmen kívül hagyod, akkor sérülni fognak az értékesítési céljaid.
Többféle kategóriájú vásárló létezik attól függően, hogy mit keresnek egy weboldalon vagy egy termékoldalon, milyen infókra van szükségük a döntéshez.
– analitikusan gondolkodók, akiket leginkább a részletek érdekelnek, mit kap a pénzéért, mit tartalmaz a csomag, megéri-e
– a terveket szövők, akik a konkrét céljuk eléréséhez keresnek megoldást, így őket többek között az érdekli, milyen garanciát biztosítasz, milyenek a visszajelzések, hogyan fog ő eljutni A-ból B-be
– az álmodozók, akiknek szükségük van arra, hogy lássák, milyen jó lesz az életük, ha a termékedet megveszik, őket emiatt nagyon érdeklik a sztorik és az előtte-utána esettanulmányok
– az érzelmesek, akik az emberi tényezőre vannak leginkább rákapcsolódva, így azt keresik, milyen értéket képvisel az ajánlatod, ki van a vállalkozás mögött és milyen személyes részletei vagy történetei vannak a terméknek
Ebből a rövid felsorolásból is láthatod, hogy sokféle vásárlói karakternek kell megfelelned, és míg vannak olyanok, akiket elvarázsolnak a mutatós termékképek, de másokat a szöveggel tudsz megfogni.
Megbeszéltük már, hogy a bizalom mindenkinek elengedhetetlen a döntéshozatalban, és ennek egy része a szöveg, ami által azt fogja érezni a látogató, hogy megérted őt, pontosan igaz rá minden, amit leírsz, és így hallgatni fog rád és bizalmat szavaz neked.
Forrás: https://cukraszmuhelynyitas.hu/lepes/kalkulator-penztar
+Tipp: A gondolatolvasáshoz elegendő, ha beszélgetsz a célközönségeddel és korábbi vásárlóiddal, őszinte érdeklődést mutatsz, figyeled a szóhasználatukat, megismered őket egy mélyebb szinten. Majd mindezeket a tapasztalatokat felhasználod a szövegeidben, hogy könnyebben tudj hozzájuk kapcsolódni.
(Bónusz tipp: ezekből az érdeklődő beszélgetésekből könnyen születhet újabb vásárlás, így ezzel a ponttal duplán javíthatod a konverziós arányaidat)
Minőségi termékfotók
A könyvet a borítója alapján ítéljük meg akkor is, ha ezt sűrűn tagadnánk. Nemcsak kedvet csinál (a statisztikák szerint az első benyomás 94%-a a vizuális élménynek köszönhető), de általuk szavak nélkül is látszik, hogy magas színvonalat képviselünk.
Ha valami szép, akkor azonnal a jó minőséget társítjuk hozzá.
A Pura Vida lenti példája is jól mutatja, hogy a márkád esszenciáját és történeteit is remekül elmesélheted pusztán a termékfotók által.
Forrás: https://eu.puravidabracelets.com/products/dreaming-outloud-pack-2019-edition
+Tipp: A termékfotóid legyenek egységesek, így nemcsak az arculatodhoz illeszkednek jól, de ezáltal profibbnak is fogsz tűnni.
Vegyél példát a magyar Greenway Candle-ről:
Forrás: https://www.greenwaydesign.hu/
Termékvideók
Óhhh, az egyik kedvencem! A Tiktok és reels videók korát éljük, szerintem magától értetődő, hogy már mindenhol videókkal találkozunk. Ez egy remek lehetőség a termékoldalad felturbózására is.
Egy 2023-as videó marketing statisztika szerint a vásárlók 89%-át meggyőzte már korábban a termékvásárlásról egy videó.
A roppant sikeres magyarországi LindaLime már a kezdetektől igyekszik kiaknázni a videókban rejlő potenciált. Lesd el tőlük a tippet: ők például rövidvideó helyett GIF képet raknak a termékoldalakra.
+Tipp: Itt tudsz te is ingyenesen GIF-et készíteni a videódból: https://ezgif.com/video-to-gif
Ha esetleg túl nagy lenne a videód mérete, akkor egyszerűen csak tömörítsd össze például ezzel az ingyenes online alkalmazással: https://clideo.com/compress-video
Személyre szabott ajánlatok
2023 egyik legnagyobb vásárlói elvárása a személyre szabott ajánlatok. Ha belegondolsz, teljesen reális elvárás: mindannyian rohanunk, a todo lista végtelen, fejen pörgünk állandóan. Magyarul: nem érünk rá nézelődni, keresgetni, válogatni.
Amit akarunk, és amit akar a vásárlók 71%-a: “mondd meg, mi kell nekem!”
Ez pont olyan, mint amikor a Netflix neked való sorozatokat kínál fel, vagy a kávézóban már úgy várnak: “A szokásosat?”
A személyre szabás több oldalról is magasabb konverziókat jelent:
– törzsvásárlóvá válással ismételt megrendelések
– hasonló termékekkel nagyobb kosárérték
– jobb felhasználói élménnyel kevesebb kosárelhagyás és több oldalon töltött idő
Egy kutatás szerint a webshopos vállalkozások 40%-os bevételnövekedést köszönhetnek a személyre szabott ajánlatoknak.
Egyik kedvencem az iHerb, ahonnan a vitaminjaimat rendelem.
Ha megnézed, a főoldalon már rögtön személyes ajánlások fogadnak, rögtön alatta pedig újrarendelhetek bármit a korábbi vásárlásaimból. Ez egy vitaminos webshopnál magától értetődő, mégis itthon kevesen csinálják.
Forrás: https://hu.iherb.com/
+Tipp: Hogyan teheted ezt meg? Például:
– hasonló termékek mutatása
– kedvencek elmentése
– csomagajánlatok felkínálása
– korábban meglátogatott termékoldalak mutatása
– ajánlott termékek korábbi vásárlások alapján
Hiteles visszajelzések
A vásárlók 95%-a elolvassa a visszajelzéseket megrendelés előtt.
72% egyáltalán nem vásárol, mielőtt megnézné a visszajelzéseket.
Nagyon fontos, hogy ott is elhelyezd a visszajelzéseket, ahol a tényleges vásárlás történik, tehát az adott termék oldalára is. Sokszor elbizonytalanodnak a vásárlók, mielőtt kinyitnák a pénztárcájukat.
Építsd a bizalmat ott, ahol arra a legnagyobb szükség van.
A saját weboldalamon is kiemelt figyelmet fordítottam a visszajelzésekre, és szerettem volna képernyőfotókat is felhasználni, ami növeli a hitelességet.
Forrás: https://bekekitti.hu/termek/hogyan-legyen-egyseges-megjelenesed-videos-oktatoanyag/
Az objektív véleményekben jobban bíznak az emberek, mint a te szavadban. Ezért jó ötlet külsős rendszereket alkalmazni, hiszen azt tuti nem tudod megbundázni!
Ha sok Facebook és Google értékelésed van, akkor választhatod például a magyar Trustindex megoldását, ami ezeket egységesen megjeleníti ott, ahol csak akarod.
Forrás: https://www.trustindex.hu/
Technikailag megfelelő oldal
Hiába vannak díjnyertes termékképeid, mockup fotóid és atomjó szöveged, ha technikailag nem üti meg a mércét és borzalom a felhasználói élmény.
Egy termékoldal akkor tud jól konvertálni, ha a felépítése is megfelelő technikailag.
– Gyors betöltés. A felhasználók 47%-a (tehát majdnem az emberek fele) elvárja, hogy max 2 másodpercet kelljen várnia, mire betölt az oldal.
2021 júniusában a Google bejelentette, hogy a felhasználói élmény, és az ezzel szoros összefüggésben lévő betöltődési sebesség bekerültek a Google rangsorolási feltételei közé. Vagyis: nagyobb eséllyel kerülnek előre a keresőben a gyorsabban betöltő oldalak.
+Tipp: A GTmetrix oldalán, vagy a Google PageSpeed Insights nevű eszközén ellenőrizheted az oldalad sebességét és mindkét oldalon tanácsokat is kapsz a javításra.
– Reszponzivitás.
A Google hivatalos adatai szerint már 2016-ban (!) is a látogatók több, mint fele mobilon böngészte az oldaladat.
A diagramon láthatod, hogy egyre nő a mobilról netezők aránya. Forrás: https://www.statista.com/statistics/277125/share-of-website-traffic-coming-from-mobile-devices/
Tehát a weboldalad használata során minden eszközön ugyanolyan jó és könnyű felhasználói élményt kell tudnod biztosítani. Kiemelt figyelmet szentelve a mobilos nézetre.
Szép oldal
Végül, de nem utolsósorban beszélnünk kell a megjelenésről is, ugyanis a weboldaladról, így a termékoldaladról formált első benyomás 94%-a design vonatkozású (vagyis, hogy mennyire jól néz ki).
Nemcsak felhasználói élmény szempontjából fontos ez, hanem a statisztika is arra mutat rá, hogy igenis a borító alapján ítéljük meg a könyvet és ezért van az is, hogy a drága, márkás termékeknél automatikusan az van a fejünkben, hogy ha jól néz ki, akkor bizonyára JÓ IS.
Mivel rengeteg a csaló webshop mostanában, ezért az emberek még inkább gyanút fognak, ha rendezetlen, kusza, gagyi online felülettel találkoznak.
Ez az óvatosság a konverzióban is megjelenik, ugyanis ha nem szavaz neked bizalmat a megjelenésed alapján, akkor vásárolni sem fog.
Te a bal vagy a jobb oldali képen lévő termékoldalról vásárolnál szívesebben?
(Megjegyzés: mint azt látod, a két kép ugyanarról a weboldalról van, viszont az első az alapértelmezés szerinti WooCommerce termékoldal sablon, a jobb oldali pedig egy egyedi termékoldal sablon, amit én hoztam létre az ügyfelemnek)